تاثیر روانشناختی تبلیغات

اصول روانشناسی در تبلیغات و تأثیر آن بر رفتار مشتریان

 

در دنیای امروز، روانشناسی تبلیغات به عنوان یک ابزار اساسی در تعامل با مخاطبان و جذب مشتریان هدف به حساب می‌آید و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

یکی از گام‌های مؤثر در طراحی تبلیغات، استفاده از اصول روانشناسی است که با تأثیر بر عوامل نهفته در تصمیم‌گیری‌های مصرف‌کنندگان، به تشویق شدن آن‌ها به خرید و افزایش رضایت آن‌ها کمک می‌کند.

روانشناسی تبلیغات چیست؟

روانشناسی تبلیغات بر ایجاد همدلی و ارتباط عاطفی با یک محصول یا خدمات تمرکز دارد تا شما را به خرید یا استفاده از آن ترغیب کند.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که جنبه‌های فیزیکی تبلیغات شامل افراد، تصاویر و حتی رنگ‌ها می‌تواند بر نحوه‌ی ارتباط ما با آن تبلیغ تأثیر بگذارد.این ارتباط به نوبه خود، احساسات ما نسبت به برند یا محصول پشت تبلیغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمال انتخاب آن را افزایش می‌دهد.

 روانشناسی تبلیغات به تکنیک‌ ها و استراتژی‌ هایی اشاره دارد که تبلیغ ‌کنندگان برای تأثیرگذاری بر عقاید و انتخاب‌های مخاطبان خود به کار می‌برند. این عبارات و تصاویر اغلب بر اساس دانش روانشناسی اجتماعی، شناختی و عاطفی طراحی شده‌اند تا احساسات ما را تحت تأثیر قرار دهند و ما را به انجام عمل خاصی مانند خرید یک محصول، انتخاب یک برند خاص یا حمایت از یک نظریه علیه نظریه دیگر ترغیب کنند.

تاثیر رنگ در روانشناسی تبلیغات

رنگ یک ابزار قدرتمند در مبحث روانشناسی تبلیغات است، یک ابزار کارآمد هم در زندگی و هم در دنیای بازاریابی.رنگ‌ها یا سایه‌ های مختلف می‌توانند احساسات مختلفی را در مخاطبان برانگیزند.ممکن است رنگ‌های خاصی را با حالات، خاطرات یا احساسات مختلفی مرتبط بدانیم، و دیدن رنگ‌های خاص می‌تواند بر تفکر و احساس ما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، آبی می‌تواند شما را آرام کند، در حالی که قرمز ممکن است باعث تحریک خشم شود.تحقیقاتی از سال 2017 نشان داده است که رنگ می‌تواند نه تنها بر ادراک ما از یک محصول تأثیر بگذارد، بلکه به ایجاد شناخت برند نیز کمک کند.به عنوان مثال، نوشیدنی‌های قهوه ممکن است بدون دیدن لوگو یا نشانه‌های دیگری از شرکت، با ایجاد یک طیف خاصی از رنگ سبز یاد آور برند استارباکس باشند.

چگونه روانشناسی شناختی در تبلیغات استفاده می‌شود؟

روانشناسی شناختی علم پردازش اطلاعات توسط ذهن ما است.تبلیغ‌کنند گان از روانشناسی شناختی برای تأثیرگذاری بر افکار ما و قانع کردن ما برای خرید یا استفاده از محصول یا خدمت خود استفاده می‌کنند.

تحقیقات سال 2019 نشان می‌دهد که روانشناسی تبلیغات اغلب بر روی این بخش از کارکرد ذهن اثر میگذارد:

تاکید بر تجربیات مشترکی که افراد دارند، تا ما لحظات خوشایند زندگی خود را به یاد آوریم و سپس این لحظات را با برند یا محصولی که تبلیغ به آن اشاره کرده است، مرتبط کنیم.

 استفاده از روانشناسی اجتماعی در تبلیغات

روانشناسی اجتماعی یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که روانشناسی تبلیغات برای متقاعد کردن بینندگان استفاده می‌کنند. این نوع روانشناسی بر اساس تعاملات ما با دیگران است.تبلیغات اغلب با نمایش اینکه چگونه یک برند یا محصول می‌تواند به ما کمک کند تا تجربیات یا روابط بهتری با اطرافیانمان داشته باشیم، از روانشناسی اجتماعی بهره می‌برند.به عنوان مثال، یک تبلیغ برای یک مقصد تعطیلات گرمسیری معمولاً گروه‌ها، زوج‌ها یا خانواده‌هایی را نشان می‌دهد که در حال خوشگذرانی در ساحل هستند و این کار باعث می‌شود بینندگان فکر کنند که یک سفر به آنجا می‌تواند لحظات خوشایندی مشابه برای آن‌ها ایجاد کند.

 

افزایش چشمگیر اثربخشی تبلیغات با رعایت چند اصل روانشناسی تبلیغات:

ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان

یکی از اصول مهم در روانشناسی تبلیغات، ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان است. با استفاده از تصاویر، پیام‌ها و نشانه‌هایی که احساسات مشتری را درگیر میکند، ارتباط عاطفی به وجود بیاورید.

برای این کار یک میانبر به شما یاد میدهیم؛ عمیقا فکر کنید و از خودتان بپرسید اگر شما به جای مشتری بودید، به چه دلیلی از برند خودتان خرید میکردید؟ یا به عبارتی کدام ویژگی کار شما عمیقا دلیل واضحی در مشتری برای خرید ایجاد میکند؟ جواب این سوال اصلی‌ترین قدم شما در رعایت اصول رواشناسی در تبلیغات می‌باشد.

ایجاد وابستگی روانشناختی

اصول روانشناسی تبلیغات به ما آموزش می‌دهند که چگونه ارتباطی نزدیک‌تر با مشتریان برقرار کنیم. این اصول بیان می‌کنند که با ایجاد وابستگی روانشناختی، مشتریان به تمام پیشنهادات شما اعتماد می‌کنند و احتمال خرید از شما بیشتر می‌شود.

برای تحقق این مورد کافیست مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و با آنها صادق باشید و واقعاً محصول یا خدماتی ارزشمند به آنها ارائه کنید. به طوری که مطمئن باشید زندگی آن‌ها پس از خرید از شما به طور واضحی درگیر تغییراتی مثبت خواهد شد.

استفاده از اصول جذابیت

یکی دیگر از نکات مهم روانشناسی در تبلیغات، اصل جذابیت است. استفاده از رنگ‌ها، تصاویر زیبا و طراحی منحصر به فرد می‌تواند مخاطبان را جذب کرده و توجه آن‌ها را جلب کند. برای درک بهتر این موضع باید درک کاملی از اصول و قواعد ترکیب بندی، روانشناسی رنگ و… داشته باشید.

تصویری از آینده مشتری

این اصل روانشناسی در تبلیغات به معنای ایجاد تصویری از وضعیت بهتر مشتری در آینده است. این مورد با ایجاد تصویری از آینده‌ای بهتر پس از استفاده از محصول یا خدمات شما، مشتریان را ترغیب به خرید می‌کند.

فراموش نکنید که در این مرحله نیز صداقت اصل اول و اساسی شما در رواشناسی تبلیغات است. اما نکته مهم اینجاست که هرچقدر شما در توضیح تصویر آینده مشتری پس از خرید از شما موفق‌تر باشید، شانس انجام خرید را به شدت در مشتری بالا می‌برید و این مورد یکی از اصلی ترین اصول روانشناسی در تبلیغات می‌باشد.

پیام‌رسانی احساسی

شاید این مورد اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در روانشناسی تبلیغات باشد. پیام‌های احساسی می‌توانند تأثیرات عمیقی روی مشتریان داشته باشند. این مورد در ساخت تیزر های تبلیغاتی استفاده زیادی دارد.

استفاده از داستان‌های دلنشین، انگیزشی و احساسی در تبلیغات می‌تواند ارتباط قوی‌تری با مشتریان ایجاد کند. باید توجه کنید که پیام شما صادقانه، باورپذیر و بر اساس نیازهای واقعی مشتری همسان و به نوعی یک راه حل وسوسه برانگیز باشد.

چالش‌های مرتبط با استفاده از اصول روانشناسی در تبلیغات:

تعادل بین جذابیت و دقت

یکی از چالش‌های بزرگ در استفاده از اصول روانشناسی در تبلیغات، تعادل میان جذابیت و دقت است. گاهی اوقات تلاش برای جلب توجه باعث کاهش دقت و اطلاعات موجود در تبلیغ می‌شود.

یا به زبان ساده‌تر نباید اهداف اصلی برند در مسیر ایجاد جذابیت‌های تبلیغاتی برای مشتری گم بشود. طی تمام مسیر باید دقت کنیم که پیامی که به مخاطب منتقل میکنیم دقیقا در راستای اهداف فروش برند و رونق کسب کار ما باشد.

پیچیدگی اصول روانشناسی تبلیغات

اصول روانشناسی به طور عمیق تحقیق شده‌اند و درک کامل از آن‌ها نیازمند زمان و تخصص است. برخی از تبلیغ‌ها ممکن است از اصول پیچیده‌تری بهره ببرند که ممکن است برای تیم‌های تبلیغاتی چالش‌برانگیز باشد.

در این رابطه حتما از دانش متخصصین با تجربه استفاده کنید، چرا که اصول روانشناسی در تبلیغات به همان اندازه‌ای که مفید هستند، میتوانند در صورت استفاده نابه‌جا برای برند شما مضر هم باشند! بنابراین توجه به پیچیدگی‌های این موضوع از اشتباهات شما جلوگیری خواهد کرد.

پیشنهادات برای مواجهه با چالش‌ها

آزمایش و بهینه‌سازی

برای تعادل میان جذابیت و دقت، تست‌های آزمایشی راه حلی مناسب است. با انجام آزمایش‌های مختلف بازاریابی و نسخه‌های مختلف اصول روانشناسی تبلیغات، می‌توان به تجربه بهتری دست یافت.در اکثر این آزمایش‌ها شما ایده‌های اصلی خود را قبل از اجرای نهایی در یک قالب کوچک‌تر اما با شرایطی مشابه مورد آزمایش قرار خواهید داد. برای درک بهتر این موضوع مطالعه کتاب نوپای ناب اثر اریک ریز را به شما پیشنهاد میکنم.البته استفاده از تجربه افراد متخصص راه میانبری برای موفقیت شماست.

آموزش و آگاهی

برای پیچیدگی اصول روانشناسی تبلیغات، آموزش و آگاهی در این مورد، هم برای تیم‌های اجرایی تبلیغات و هم مدیران تبلیغاتی بسیار مهم است. برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها می‌تواند توانمندی‌های شما را افزایش دهد.توجه کنید که فعالیت ضعیف و یا دارای درصدی خطا در حوزه تبلیغات باعث هدررفت تمام بودجه تبلیغاتی شما و تمام زحمات قبلی شما خواهد شد.

 چگونه تبلیغات تلویزیونی از روانشناسی استفاده می‌کنند

تبلیغات تلویزیونی ابزاری فوق‌العاده برای تبلیغ‌کنندگان است تا پیام‌های خود را به شیوه‌ای تعاملی به مخاطبان منتقل کنند.

 در کمتر از سی ثانیه، تبلیغات می‌توانند داستانی را برای ما تعریف کرده و ما را به خرید محصول یا استفاده از خدمت مورد نظر ترغیب کنند.با استفاده از قالب ویدئویی، تبلیغات تلویزیونی می‌توانند از تکنیک‌های متنوعی برای تأثیرگذاری بر احساسات ما، خنداندن ما، یا ایجاد همذات‌ پنداری با افراد یا سناریوهای نمایش ‌داده‌شده استفاده کنند.ما می‌توانیم محصولات را در عمل ببینیم که توسط افرادی مشابه خودمان استفاده می‌شوند، یا درکی از این که چگونه یک خدمت می‌تواند زندگی ما را بهتر کند، پیدا می کنیم.برخی تبلیغات حتی می‌توانند سال‌ها در ذهن ما باقی بمانند و به بخشی از ذهنیت فرهنگی ما تبدیل شوند.

برای مثال،از  تبلیغات انجمن آمریکایی برای پیشگیری از خشونت علیه حیوانات (ASPCA) که با آهنگ “فرشته” از سارا مک‌لاکلان پخش شد، می توان نام برد.اگرچه این تبلیغات در سال 2007 پخش شد، اما هنوز هم اغلب اولین چیزی است که بسیاری از مردم آمریکا  وقتی حیوانات بدون سرپناه را می بینند ، به ذهنشان خطور میکند.

 ASPCAنه تنها از یک آهنگ محبوب و تصاویر حیوانات برای رساندن پیام خود استفاده کرد، بلکه با تحریک احساسات ما به ایجاد حس همدردی پرداخت.

یک تبلیغ دیگر که توجه بسیاری را جلب کرد، کمپین معروف “زیبایی واقعی” شرکت داو بود.به جای استفاده از مدل‌های حرفه‌ ای در تبلیغات خود، این شرکت نشان داد که محصولشان برای همه افراد است و با نمایش بدن‌هایی با شکل‌ها، اندازه‌ها و انواع مختلف، تنوع مصرف‌کنندگان را به تصویر کشید.این مفهوم در تبلیغات زمانی که این تبلیغات پخش شد، جدید بود و به ایجاد هیجان پیرامون محصولات داو با همذات ‌پنداری با مصرف ‌کنندگان متنوعی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، کمک کرد.