• تبلیغات در مترو

    اطلاعات آماری مسافران مترو

    تبلیغات مترو
  • تبلیغات در مترو

    اطلاعات آماری مسافران مترو

تبلیغـات متـرو

مترو که یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی است با ارائه خدمات مناسبی همچون ایجاد ايستگاه‌هاي قابل دسترس، ارزان بودن قیمت بلیت، سرعت مناسب، سهولت در جابجايي، کاهش اتلاف وقت شهروندان، راحتي و آسايش مسافران موجب تمايل بيشتر مردم به استفاده از این وسیله عمومی شده است. برای اینکه مخاطبانی در هر سن و سال داشته باشید از فضاهای مترو برای تبلیغات خود استفاده کنید و از آن درآمد کسب کنید. شما می­توانید مخاطبانتان را از طریق مترو که یک وسیله حمل و نقل عمومی است پیدا کنید.

متروی تهران یکی از بزرگترین و پربازده ترین رسانه های تبلیغات محیطی محسوب می شود. این رسانه خود شامل چندین زیر رسانه ی تبلیغاتی می باشد که  از جمله می توان به موارد زیر اشاه کرد:

  • تابلوهای تبلیغاتی روی سکو مترو

  • تابلوهای بک لایت مترو

  • گیت های ورود و خروج مترو

  • بدنه قطار مترو

  • دستگیره های داخل قطار مترو

  • کتیبه های داخل مترو

هر ‌کدام از رسانه‌های بالا از جهت دارا بودن ظرفیت تبلیغاتی درجات مختلفی دارند. میزان بازدید تابلوها بسته به ایستگاه ، زمان و تعدد آن متفاوت است. به عنوان مثال در ایستگاه های مواصلاتی مترو مانند شهید بهشتی، تئاتر شهر و … به دلیل حجم بالای مسافران ، تعداد مشاهدات نیز بیشتر است.

شرح رسانه

تابلوهای تبلیغاتی روی سکو مترو

به طور کلی مهم ترین شاخص ارزیابی تبلیغات در مترو در وهله اول، تعداد مشاهده و در وهله ی بعدی زمان توقف بیننده در نزدیکی رسانه ها است. هرچه زمان توقف در مقابل رسانه ها بیشتر باشد تعداد مشاهده ها نیز بیشتر می شود. این عامل باعث می شود ماندگاری تبلیغات در ذهن مسافران بیشتر شود.

البته ماندگاری یک تبلیغ، به عوامل متعددی همچون گیرایی تبلیغ، ویژگی های بصری و درجه کارایی تبلیغ وابسته است اما زمان توقف می تواند به عنوان یک عامل با ضریب تاثیر بالا در ماندگاری عمل کند.

مسافران پس از ورود به مترو از تمامی گذرگاه ها عبور کرده و به طور متوسط 5 الی 10 دقیقه در سکوهای مترو منتظر رسیدن قطار می مانند. این زمان بهترین فرصت برای دیدن یک تبلیغ است. همانطور که در بالا اشاره شد اگر یک تبلیغ بتواند از گیرایی بالا برخوردار باشد، در مدت زمان انتظار روی سکو می تواند مخاطب را سریع تر درگیر  خود کرده و آن را در ذهن وی ماندگار کند.

تابلوهای روی سکو مترو علاوه بر مزیت زمان توقف، از ابعاد بزرگتری نسبت به سایر رسانه های مترو برخوردارند و امکان دیده شدن بالایی توسط مسافران را دارند.

تابلوهای بک لایت  مترو

پله های برقی  یکی از جذابیت های تسهیلی مترو محسوب می شود. ایستگاه های مترو به دلیل اینکه درچند متری عمق زمین قرار دارند، مسافران برای دسترسی به قطار و سوار شدن به  آن ، از این پله ها استفاده   می کنند. زمان توقف در پله ها به طور معمول بیش از 30 ثانیه است. بنابراین این زمان برای مشاهده یک الی دو تبلیغ با جملات کوتاه و اگاهی بخش مناسب و کافی است. تابلوهای بک لایت با داشتن سیستم نورپردازی می توانند جزئیات بصری تبلیغ ها را بیش از پیش نمایان کنند.

البته تابلوهای بک لایت علاوه بر پله های برقی در سایر قسمت ها نیز وجود دارند اما فراوانی ان ها در نزدیکی پله های برقی بیشتر است .

 گیت های ورود و خروج مترو

اگر سابقه  استفاده از مترو را داشته باشید ، به طور قطعی از گیت های ورود و خروج عبور کرده اید. این گیت ها به طور هوشمند پس از اسکن بلیط امکان ورود شما به مترو را فراهم می کنند . با توجه به اینکه عمده توجه مسافران در مسیر رسیدن به گیت ها ، خود گیت ها می باشد بنابراین قرار دادن رسانه تبلیغاتی در نزدیکی این گیت ها هوشمندانه به نظر می رسد.

بدنه قطار مترو

یک وسیله متحرک در محیط ایستا تمام تمرکز حس بینایی را به خود اختصاص می‌دهد . زمانی که شما مشغول تماشای آسمان آبی هستید، پرواز یک پرنده در آسمان نگاه شما را به خود جلب می کند.

این اتفاق در سایر مکان ها نیز می تواند رخ دهد. در خیابان، منزل و …

به دلیل ایستا بودن محیط مترو، قطار به عنوان یک متحرک عمل کرده و توجه مخاطبان را بیش از سایر نقاط به خود جلب می کند . چشم انسان، یک شی متحرک را تا لحظه ی سکون دنبال می کند. عمین عامل سبب می شود

جلوه های بصری بدنه مترو برای مخاطب جذاب بوده و ان را دنبال کند.

دستگیره های داخل قطار مترو

همانطور که در بخش های قبلی به ان اشاره شد، مترو به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل عمومی پرطرفدار و پر کاربرد در جهان محسوب می شود. در کلانشهر ها به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل ، مردم بیشتر تمایل به استفاده از مترو برای جابه جایی های درون شهری  دارند. همین عامل سبب می شود مترو به یکی از شلوغ ترین مکان ها تبدیل شود تا جاییکه بسیاری از مسافران مجبور به ایستادن شده و نتوانند در صندلی های مترو بنشینند. این دسته از مسافران برای حفظ تعادل خود از دستگیره های مترو استفاده می کنند. بنابراین بیشترین تماس را با آن دارند. به همین دلیل دستگیره ها می توانند به عنوان یک رسانه با ابعاد کوچک اما کارایی بالا عمل کنند.

کتیبه های مترو

شما به عنوان مسافر مترو زمانی که وارد قطار می شوید اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند نقشه متروی تهران است. بدون شک، تمامی  مسافران به خصوص مسافرانی که اشنایی کامل با مترو تهران ندارند،

حداقل برای یک بار به نقشه نگاه می کنند. اما آن چیزی که در این میان می تواند توجه مخاطب را بیش از نقشه به خود جلب کند، تابلوهای تبلیغاتی مشابه قاب نقشه متروست که در قسمت بالایی واگن ها قرار داده شده اند . تابلوهایی که نشانگر تبلیغات مختلف از برند های مختلف هستند. ابعاد این تابلوها که در اصطلاح تبلیغات مترو به کتیبه های تبلیغاتی داخل قطار معروف می باشند نسبت به سایر رسانه های محیطی موچک بوده اما به دلیل اینکه در دیدرس مناسبی قرار گرفته اند به راحتی قابل مشاهده اند.

مزایـای تبلیغـات در متـرو

  • ارزان بودن رسانه مترو نسبت به سایر فضاهای تبلیغاتی کشور.
  • پوشش دهی و دسترسی گسترده تبلیغات مترو، وسعت خطوط و مسیرهای مترو (خط(1)(2)(4)(5))
  • سهولت در نصب و اجرای طرح تبلیغات در کمترین زمان ممکن.
  • قابلیت انتخاب گروه هدف طبقه ­بندی اقشار بر اساس ویژگی­های­(فرهنگی، اجتماعی،­ اقتصادی­ و جغرافیایی).
  • با توجه به اعتبار و جایگاه ارزشمند مترو در سطح جامعه، تبلیغات مترو تا به امروز نزد برندهای معتبر داخلی و خارجی دارای اعتبار و جایگاه خاصی بوده است.
  • نگاه ویژه و تمرکز طولانی مدت مخاطبین به متن آگهی (حداقل10 دقیقه و حداکثر30 دقیقه)؛ که این ویژگی منجر به افزایش اثربخشی آگهی می­ گردد.
  • با توجه به تعداد کثیر تابلوهای مترو می­توان با ایجاد تنوع درطرح­ها و متن­ها، پیام­های متعددی در معرض دید مخاطبان قرار داد.
  • ازدحام و تعداد بالای مخـاطب در هر ایستگاه و هر واگن از جمله ویژگی­هـای عمـده­ی تبلیغات در مترو می­باشد، چـرا که بـیش از 6 میلیون مسافر در روز از کلیه ایستگاه­ها تردد می ­کنند.
  • استفاده اقشارمختلف مردم ازمترو به طورگسترده انتخاب نوع کالا و خدمات مناسب تبلیغ در این حوزه را به سهولت ممکن می­کند.
  • تبلیغات در مترو را نمی­توان مانند تلویزیون خاموش کرد و آن را نادیده گرفت.
  • در مترو حتی اگر افراد به رادیو و موسیقی هم گوش دهند، تبلیغات را می­ بینند.
  • انعطاف پذیری بیشتری درباره انتخاب سایز تبلیغات خود خواهید داشت.
  • در تبلیغات مترو بر خلاف تبلیغات تلویزیون امکان تغییر­کانال تلویزیون و یا بر خلاف بیلبوردهای محیطی شهر امکان طی نمودن مسیر با سرعت بالا در بزرگراه وجود ندارد. در­واقع بیننده حق انتخاب ندارد.