اثربخشی تبلیغات چیست و چگونه آن را اندازه گیری کنیم؟
ارزیابی اثربخشی تبلیغات برای انواع مشاغل آنلاین و همچنین آفلاین بسیار مهم است. هنگام اجرای کمپینهای تبلیغاتی برای کسب و کار خود، ضروری است که تمایلات رفتاری و بینش مشتریان خود را بررسی کنید. این کار نه تنها تبلیغات شما را نتیجهمحورتر میکند، بلکه بازدهی بهتری را در هزینه تبلیغات شما تضمین میکند.با بررسی اثربخشی تلاشهای تبلیغاتی خود، از هدر دادن تلاشها و هزینههای خود برای استراتژیهایی که کارساز نیستند، جلوگیری میکنید. بررسی اثربخشی تبلیغات به یک برند کمک میکند تا تصمیم بگیرد که آیا تبلیغات آنها در مسیر درستی که مخاطبان مرتبط هدف قرار میگیرند، پیش میرود یا خیر.اندازه گیری اثربخشی تبلیغات به شما این امکان را میدهد که کیفیتها، کاستیها و بازگشت سرمایه تبلیغات خود را بسنجید تا بتوانید آنها را به شیوهای شخصیتر و نتیجهگراتر تغییر دهید.امروزه مشتریان و خریداران شما بیشتر از گذشته ترجیح میدهند و میتوانند کنترل تبلیغاتی که میبینند را در دست بگیرند و دوست دارند تبلیغاتی را که ترجیح میدهند نبینند، مسدود کنند. بنابراین، این موضوع که برندها تبلیغات خود را مطابق با ترجیحات مخاطبان هدف سفارشی کنند، اجتناب ناپذیر شده است.
اثربخشی تبلیغات چیست؟
تبلیغات ستون فقرات هر کسب و کاری است و بدون شک، برندها باید بر روی کمپینهای تبلیغاتی مرتبط تمرکز کنند تا فروش خود را بهینه کنند. اما سوالی که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که چگونه متوجه شویم که تکنیکهای تبلیغاتی ما کارآمد هستند یا خیر؟
اینجاست که اندازه گیری اثربخشی تبلیغات مطرح میشود. شما باید اندازه گیری کنید که آیا تبلیغات شما قادر به برآورده کردن انتظارات مشتریان و ارائه نرخ بازگشت سرمایه خوبی به شما هستند یا خیر. به طور کلی، روش اندازه گیری اثربخشی تبلیغات ممکن است برای همه برندها یکسان نباشد و هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و شما نمیتوانید یک روش واحد برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات تعریف کنید.
بهترین روشهای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات
اندازه گیری چند عامل کلیدی کمپینهای تبلیغاتی موفق برای سنجش اثربخشی هر کمپین تبلیغاتی ضروری است. فاکتورهای زیر به شما در بررسی اثربخشی تبلیغات برندتان کمک میکند.
- هزینه هر مشتری جدید ” Cost per new customer “: هدف غایی و نهایی تبلیغات چیست؟ ایجاد فروش بیشتر! پس چرا از اندازه گیری هزینه به ازای هر مشتری جدید برای تعریف اثربخشی تبلیغات شروع نکنیم؟!
میتوانیم این هزینه را با تقسیم کل هزینه تبلیغات بر مشتریان جدیدی که از طریق تبلیغات مذکور آورده شدهاند، اندازه گیری کنید. سپس هزینه هر مشتری جدید و درآمد هر مشتری جدید محاسبه میشود. اگر این درآمد بیشتر از هزینه باشد، تبلیغات شما خوب بوده است و میتوانید آن تبلیغ را تا زمانی که درآمد منهای هزینه مثبت شود، ادامه دهید.
2. تبدیلهای سفارشی “Custom conversions”: برای اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تبدیلهای سفارشی در واقع بهترین راه است. پلتفرمهایی مانند فیسبوک (متا) به شما امکان میدهند فیلترهای خرید را از طریق تبلیغات تنظیم کنید. تبدیلهای سفارشی بازاریابان را قادر میسازد تا تبلیغات را به بهترین شیوه ردیابی و بهینه کنند.
- تأثیر کمپین ” Campaign impact “: شما میخواهید تبلیغ شما توسط مخاطبان شما دیده شود، اما دستیابی به این خواسته به همین سادگیها نیست! تبلیغ شما به هر شکلی که باشد (خواه یک بیلبورد تبلیغاتی در کنار یک بزرگراه درون شهری یا یک تبلیغات تلویزیونی و یا یک تبلیغات بنری در یک وبسایت خبری و…) در کنار تعداد زیادی تبلیغ دیگر قرار میگیرد و اگر تبلیغ شما قادر به تمایز در میان سایر تبلیغات نباشد و توجه مخاطبان را به خود جلب نکند، پس کارایی ندارد. شما با در نظر گرفتن دو عنصر جذابیت و خلاقیت میتوانید توجهات را به خود جلب کنید اما اگر تبلیغ شما در عین جلب توجه مخاطبان نتواند تأثیر ماندگاری برای برند شما داشته باشد، به برند شما کمکی نمیکند. از این رو، یک کمپین تبلیغاتی موفق نه تنها توجه مردم را جلب میکند، بلکه تأثیر ماندگاری برای برند ایجاد میکند.
4. واقعیت در مقابل انتظارات: شما همیشه آنچه که انتظار دارید را به دست نمیآورید و این طبیعی است اما اگر حتی به انتظارات خود نزدیک نشوید، جای نگرانی وجود دارد! همه ما از کمپینهای تبلیغاتی خود انتظار داریم. در ابتدا، تعیین انتظارات واقع بینانه ضروری است. سپس اگر بفهمید تبلیغ شما چه چیزی را به شما ارائه میدهد، این موضوع کمک خواهد کرد تا فاصله بین واقعیت و انتظارات کمتر و عملکرد تبلیغ شما بهتر خواهد شد.
- معیارهای خاصی را بررسی کنید: برای بررسی اثربخشی تبلیغات باید معیارهای خاصی را در کمپینهای تبلیغاتی خود بررسی کنید. برخی از این معیارهای تبلیغاتی عبارتند از:
- نرخ کلیک: اگر مخاطبان شما تبلیغ شما را میبینند و روی آن کلیک نمیکنند، هدف از تبلیغ شما هنوز محقق نشده است. شما باید تعداد افرادی که تبلیغ شما را مشاهده کردهاند و تعداد افرادی که روی آن کلیک کردهاند را با هم مقایسه کنید. اگر این تفاوت زیاد باشد، تبلیغ شما عملکرد خوبی نداشته است.
- هزینه به ازای هر کلیک: باید مبلغی را که برای یک تبلیغ خرج میکنید و تعداد افرادی که روی تبلیغ شما کلیک کردهاند، مقایسه کنید. باز هم اگر تفاوت خیلی زیاد باشد، تبلیغ شما عملکرد خوبی نداشته است.
- هزینه به ازای هر مشتری: شما باید بدانید که چقدر برای فروش هزینه میکنید. اگر هزینههای شما بیشتر از درآمد باشد، تبلیغات شما ضعیف است.
- هزینه به ازای هر لید: در اینجا، باید بدانید که چه مقدار لید از طریق هزینههای خود در یک کمپین تبلیغاتی ایجاد میکنید. با این کار، شما همچنین میتوانید بفهمید که چقدر باید برای تولید لید خرج کنید.
نکات مهم در اندازه گیری اثربخشی تبلیغات
بدون شک روشهای اندازهگیری اثربخشی تبلیغات روز به روز در حال افزایش است و بستگی به کسبوکار و نوع تبلیغ شما دارد که کدام روش برای شما مناسب است. در ادامه به ذکر چند نکته کلیدی که در حین اندازه گیری اثربخشی تبلیغات باید رعایت کنیم، میپردازیم:
- اهداف روشن و انتظارات واقع بینانه داشته باشید. شما نمیتوانید چیزی را بدون داشتن هدف اندازه گیری کنید. مهمتر از آن داشتن انتظارات قابل دسترسی است. شما نمیتوانید انتظار چیزی دست نیافتنی را داشته باشید.
- ممکن است تبلیغ شما در کانال مناسب قرار نگیرد. بیاثر خواندن تبلیغات خود همیشه ایده درستی نیست. شما میتوانید در صورتی که به موثر بودن تبلیغات خود ایمان دارید، کانال آن را تغییر دهید.
- همیشه به تبلیغات خود زمان مناسبی برای پخش اختصاص دهید. نتایج اندازه گیری شما تنها در صورتی معتبر است که به کمپین خود زمان کافی داده باشید. شما نمیتوانید انتظار نتیجه یک ماهه را فقط در یک هفته داشته باشید.
- شما باید دریابید که آیا مخاطب شما پیام را دریافت میکند یا خیر. اگر تبلیغ شما به مخاطب هدف نرسد، هیچ کاری انجام نمیدهد.
اندازهگیری اثربخشی تبلیغات هرگز آسان نیست، زیرا به تخصص مناسب نیاز دارد و استراتژیهای ذکر شده در بالا به شما در این فرآیند کاملاً ماهرانه کمک میکنند.
مدل Aida
مدل “Aida” چیست؟
مدل AIDA یک طرح است که در بازاریابی، تبلیغات و توابع فروش از آن استفاده می کند تا تمام نقاط تماس ” Touchpoint” را در طی سفر خرید مشتری هدف گیری نماید، یعنی از آگاهی در مورد محصول تا اینکه مشتری سرانجام آن را خریداری نماید.
سفر مصرف کننده در مدل AIDA با شکستن آن به چهار مرحله اساسی تجزیه و تحلیل می شود.
- آگاهی “Awareness”: در مرحله اول مدل آیدا ، مصرف کننده با برند مواجه می شود. خیلی وقت ها برندها فرض می کنند که وجود یک برند به طور خودکار موجب شناخت افراد از آن می شود اما این مسئله شاید همیشه درست نباشد. بنابراین یک برند می تواند توجه مصرف کنندگان را از طریق موارد زیر جلب نماید:
1.تبلیغات جذاب 2.پیام شخصی 3.هدف گیری هوشمندانه
- علاقه “Interest” : اگر مصرف کننده احساس کند محصول برای او معنی ندارد یا اگر به اندازه کافی آن را فریبنده نبیند، هرگز به مرحله خرید نمی رسد. بنابراین مهم است که پیام محصول خود را به یک شیوه سفارشی و واضح ارائه دهید که مناسب مخاطبین مورد نظر باشد.
- تمایل “Desire” : ایجاد علاقه به تنهایی کافی نیست. پس بلافاصله پس از ایجاد علاقه، مهم است که به مخاطبان انتقال دهیم که چرا به آن نیاز دارند. اگر یک مشتری واقعا به یک محصول نیاز نداشته باشد، برند می تواند سعی در ایجاد نیاز برای آن داشته باشد. معمولا، مرحله تمایل مدل آیدا در طول زمان به دست می آید که مصرف کننده محصول را با پیشنهادهای دیگر رقبا مقایسه می کند. در این مورد، برند باید به وضوح ویژگی های شاخص خود را که مصرف کننده در محصولات دیگر بدست نمی آورد برجسته سازد.
- اقدام “Action” : در نهایت، زمانی که مصرف کننده حالت مثبتی نسبت به برند داشته باشد، مایل است آن را امتحان کند یا خریداری نماید. در این مرحله از مدل آیدا طرح هایی مانند تخفیف های ابتدایی، تست های رایگان، پیشنهادات یک در ازای یک، سیستم های ارجاعی و غیره می توانند یک فشار نهایی برای مصرف کننده برای خرید ایجاد نمایند.
این چهار مرحله همچنین به “قیف خرید” اشاره دارند. تعداد افراد که در مرحله آگاهی قرار می گیرند به سمت پایین سرازیر می شوند و در نهایت تعداد بسیار کمی از آنها باقی می مانند که در واقع به خریداران تبدیل می شوند.